Blog

Wat zijn lichaamspakkingen?

Lichaamspakkingen zijn een ware traktatie voor het lichaam en bedoeld om het hele lichaam een opkikker te geven. Ze zorgen voor nieuwe energie en het verstevigen van de huid. Lichaamspakkingen werken effectief en geven een direct voelbaar resultaat.

Door de lichaamspakking worden afvalstoffen afgedreven en mineralen aan de huid toegevoegd. Ze worden al generatie op generatie in Indonesië gebruikt en hebben een geneeskrachtige werking, voeden de huid, ontgiften en helpen bij cellulitis.
Na een lichaamspakking voelt u zich als herboren en voelt de huid zijdezacht aan.

Bij Jepun bieden we twee verschillende lichaamspakkingen aan. De Volvanic Mud pakking en de Spice Boreh Bali pakking. Beide pakkingen hebben hun eigen “eigenschappen”. Nadat u uw keuze heeft gemaakt wordt de pakking aangebracht op uw lichaam en afgedekt door middel van een folie. Hierdoor werkt de pakking beter in op uw huid.

Volcanic Mud pakking

De Volcanic Mud pakking staat ook wel bekend als ‘the ring of fire’. De naam is te danken aan het feit dat de indonesische eilandengroep beschikt over meer vulkanen dan waar ook ter wereld. Vulkanische modder beschikt over een enorme hoeveelheid aan mineralen zoals magnesium, silicium en selenium. Zodra deze mineralen in contact komen met de huid, helpen deze mineralen de huid te voeden. De modder ontgift en helpt bij het afbreken van cellulitis. Het gehele lichaam kan deze pakking ondergaan.

Spice Boreh Bali pakking

De Spice Boreh Bali pakking is een traditionele pakking vanuit de dorpen van Bali. Deze behandeling is perfect voor het verzachten van pijn en kwaaltjes. Ook bij koorts en grieptoestanden is dit een ideale behandeling.

Weg met die haartjes!

Word jij ook gek van al die scheerbultjes, huidirritatie en het meezeulen van scheermesjes op vakantie? Dankzij IPL, oftewel Intense Pulsed Light is dit nu verleden tijd. Een ingewikkelde naam voor iets dat vrij simpel is… Bij de IPL-techniek wordt gebruik gemaakt van hele sterke lichtflitsen, die op de haarzakjes in de huid worden gericht. Door de warmte sterft het haarzakje af en komt het niet meer terug. Nooit meer scheerbultjes en scheermesjes kopen dus!

 

Behandeltijd

Als je deze zomer haarloos op het strand wilt liggen, moet je op tijd plannen. IPL behandelingen hebben namelijk tijd nodig: er zijn gemiddeld acht behandelingen nodig, en om je huid tot rust te laten komen moet er een tussenpauze in zitten van zo’n 6 tot 12 weken. Plan dus op tijd je afspraken in, want er moet goed gekeken worden naar de hersteltijd van jouw huid.

Ontharingsmethodes

De IPL methode is sneller, comfortabeler, effectiever en op termijn goedkoper dan harsen, scheren, waxen of epileren. Tegenwoordig zijn er ook veel IPL apparaten voor thuisgebruik te koop. Die gebruiken weliswaar dezelfde techniek, maar de professionele apparaten kosten enkele tienduizenden euro’s en hebben een veel sterker effect. Het afsterven van de haarzakjes gaat daardoor sneller, en je weet zeker dat de haartjes niet meer terugkomen wat bij de thuisapparaten nog wel eens gebeurt. Daarnaast gaat het ook om de gezondheid van je huid; een professional met veel ervaring in ontharen kan beter inschatten hoeveel hersteltijd je huid nodig heeft en je het juiste advies geven voor verzorging.

Beetje spannend?

Voor sommige mensen klinkt het misschien als een enge behandeling, dus het kan best zijn dat je een beetje zenuwachtig bent. Voorafgaand aan een behandeling doen we altijd een intake, waarin we een aantal medische vragen stellen, en bekijken of je huid en haar geschikt is om te behandelen. We stellen je graag gerust en vertellen je hoe de behandeling zal verlopen. Indien je nog vragen hebt kun je ook altijd vrijblijvend een afspraak voor een intake maken en daarna beslissen of je de behandeling gaat doen. Aan een intake zijn geen kosten verbonden. Natuurlijk mag je iemand meenemen om je mentaal te ondersteunen. Als je na afloop van de intake bent goedgekeurd voor de behandeling en je wilt er zelf nog mee doorgaan, kun je direct behandeld worden.

Zijn bubbelbaden gezond?

Heerlijk! Lekker lui ontspannen in een bubbelbad in een sauna. Na het gebruik van een bubbelbad voel je je heerlijk ontspannen. Maar is een bubbelbad wel zo gezond?

 

Wat is een bubbelbad?

Een bubbelbad is een verwarmd bad, met temperaturen rond de 37-38 graden Celsius. Warme baden werden reeds in de Romeinse tijd gebruikt om mensen te helpen ontspannen of om verstijfde of gespannen spieren te verlichten. Het nemen van een bubbelbad heeft een ontspannen werking. 

Hydrotherapie

Hydrotherapie maakt gebruikt van water. In het geval van een bubbelbad wordt door middel van jets water tegen het lichaam gestuwd. Dit heeft als resultaat dat spieren en gewrichten kunnen ontspannen. Tevens heeft hydrotherapie een positief effect op de bloedcirculatie. Dit positief effect resulteert in een verbeterde transportatie van zuurstof en voedingsstoffen door het lichaam. Tot slot geeft het warme water een ontspannen gevoel, draagt het bij aan stressvermindering en een verbeterde nachtrust. 

Als je zwanger bent

Het is niet bewezen dat het nemen van een bubbelbad gevaarlijk is tijdens je zwangerschap. Natuurlijk warm je wel op tijdens het nemen van een bubbelbad en het is dan ook aan te raden niet langer dan 15 minuten van een bubbelbad gebruik te maken. Ook is het belangrijk dat je let op de hygiëne. Kies daarom voor een goed onderhouden bubbelbad. 

Conclusie: er zijn geen echte negatieve effecten van bubbelbaden bekend. Natuurlijk is het wel belangrijk dat je de normale hygiëne maatregelen in acht neemt!

Val je af van de sauna?

Veel mensen vragen zich af of je afvalt van een bezoek aan de sauna. Je zweet immers en je hart gaat sneller werken. Kortom, je zou denken dat je afvalt. Maar klopt deze gedachte?

 

Wellicht bezoek je weleens een sauna en heb je je ervoor en erna wel eens gewogen. Je zult merken dat je na een saunabezoek tot wel 1,5 kilo lichter bent. Dit heeft er mee te maken dat je bij een bezoek aan een sauna gaat zweten. Zodra je gaat zweten, verlies je vocht wat resulteert in gewichtsverlies. Mannen zweten over het algemeen meer dan vrouwen en waardoor het gewichtsverlies bij mannen het grootst is.

Maar juich niet te vroeg! Helaas is dit gewichtsverlies van korte duur. Juist door het vochtverlies heeft je lichaam behoefte aan aanvulling. Veel mensen hebben na een bezoek aan de sauna dan ook dorst. Door het aanvullen van het vocht zal het gewichtsverlies ongedaan worden en komen de ‘afgevallen’ gewicht er weer bij.

Wat kan je het beste drinken?

Het beste kun je na een bezoek aan een sauna water of thee drinken. Soms wordt sportdrank geadviseerd. Het probleem met sportdrink is dat er naast mineralen en zout ook veel suikers in zitten. Het te kort aan zout kan opgelost worden door bijvoorbeeld een bouillon te drinken.

Gezondheid

Alhoewel je niet zal afvallen van een sauna is het bezoeken van een sauna wel gezond. Zo zullen afvalstoffen worden verwijderd, zal de huid gereinigd worden, verbetert het immuunsysteem zich, vermindert het pijn en is het voor veel mensen rustgevend.

Een ideaal saunarondje

Een bezoek aan een (privé) sauna heeft veel voordelen. Voor veel mensen werkt een bezoek aan een sauna enorm rustgevend en ontspannend. Even helemaal weg uit het drukke bestaan en lekker tot jezelf komen. Naast een rustgevend en ontspannend gevoel draagt een sauna ook bij aan een helende en gezonde werking op lichaam en geest. De huid wordt gereinigd, het immuunsysteem wordt verbeterd en afvalstoffen worden verwijderd.

 

Eigenlijk heeft iedereen baat bij het bezoeken van een sauna. Er zijn echter twee kanttekeningen. Baby’s en personen met een hoge bloeddruk. Indien je last hebt van een hoge bloeddruk is het verstandig om eerst een huisarts te raadplegen.

Het saunarondje

Voor je begint met het maken van een saunarondje, is het belangrijk om te realiseren dat er ruim de tijd moet worden genomen. Het is beter om te ontspannen dan te inspannen. Wil je het rondje te snel afronden, dan doet dit afbreuk aan het proces.

Een optimaal saunarondje staat hieronder beschreven. Het is belangrijk om te weten dat je hiervan kan afwijken. Het is wel van belang dat de afkoelingsmomenten niet mogen worden vergeten.

1. Douchen

Begin het saunarondje met een heerlijke warme douche. Zorg er wel voor dat je je goed afdroogt. Een droge huid kan via transpiratie namelijk beter afkoelen.

2. Warm voetenbad

Door het warme water worden de haarvaten verwijd en wordt je lichaam al voorbereid op wat komen gaat.

3. De sauna

Ga rustig zitten op de banken in de sauna. Het is belangrijk om billen en voeten in dezelfde ‘warmtezone’ te houden. Ben je een beginner, ga dan op de wat lagere banken zitten. Hoe hoger je gaat hoe warmer het zal zijn. Verblijf tot tussen 6 en 15 minuten in de sauna.

4. Afkoelen

Na de warmte kun je het beste even buiten een frisse neus halen. De longen raken zo de warmte snel kwijt. Het lichaam zal zo rustig beginnen met afkoelen. Vervolgens spoel je je met koud water af of neem je een dompelbad.

5. Warm voetenbad

Nadat je lichaam is afgekoeld is het weer tijd om je lichaam behaaglijk te maken. Doe dit weer met een warm voetenbad.

6. Rusten

Na het warme voetenbad is het tijd om te rusten. Het is belangrijk om voldoende rust te nemen. Een vuistregel is tussen 20 en 30 minuten.

Meer dan een bezoek aan een sauna

Vaak wordt een bezoek aan een sauna gecombineerd met heerlijke massageslichaamspakkingen of epilaties en harsen. Privé sauna Jepun beschikt over alle faciliteiten om 100% te ontspannen en te je lichaam te laten verzorgen.

Waarom water drinken goed is.

Dat het drinken van water belangrijk is, is geen verrassend nieuws – je hoort het keer op keer op keer op keer. Je weet dat je lichaam voor ongeveer 2/3 uit water bestaat – ongeveer 60%, afhankelijk van je omvang. Je hebt zelfs gehoord dat je 6 tot 8 glazen water per dag zou moeten drinken. Water drinken is gezond, maar wel met mate!

 

  • Verhoogt je energie
    Uitdroging laat je moe voelen, waardoor je niet zo productief kunt zijn als je graag zou willen, of dit nou op je werk is of in de sportschool. Maar het drinken van water kan je hart helpen om het bloed effectiever rond te laten pompen en kan tevens helpen bij het transport van zuurstof en andere belangrijke voedingsstoffen naar je cellen, met als resultaat een verhoogde productiviteit, omdat je helderder na kunt denken, je bent alerter en je kunt je beter concentreren.
  • Helpt spieren en gewrichten
    Het drinken van water helpt bij het voorkomen van kramp en smeert de gewrichten in je lichaam.
  • Versterkt je immuunsysteem
    Verschillende studies stellen dat het drinken van water kan helpen in het gevecht tegen de griep en andere kwalen en kan zelfs helpen tegen hartaanvallen, ademhalingsziekten, darmproblemen en reuma. De beste voordelen kunnen worden behaald als je een paar schijfjes citroen in je water doet. Water drinken is dus belangrijk voor je immuunsysteem.
  • Vermindert nierstenen
    De laatste tijd neemt het aantal pijnlijke nierstenen toe. Een van de redenen zou kunnen zijn dat mensen niet genoeg water drinken. Wat is precies het verband? Nou, water verdunt de zouten en mineralen in je urine die de harde kristallen vormen, die ook wel bekend staan als nierstenen. Nierstenen kunnen niet gevormd worden in verdunde urine.
  • Calorie beheersing
    Obesitas is een bijdragende factor aan veel verschillende gezondheidsaandoeningen van vandaag de dag. Maar water drinken kan je stofwisseling versnellen en kan je voller laten voelen, waarmee het je helpt in het behalen van je doelen met betrekking tot gewichtsverlies.
  • Stralend haar
    Of je nou stralend haar wil, een jongere huid, een gezonder lichaam (of natuurlijk alle drie), puur, zuiver water is ’s werelds beste beauty elixer.
  • Verbetert de teint van je huid
    Water drinken hydrateert je huid, houdt de huid fris, zacht, stralend en glad. Lost tevens rimpels op. Het is daadwerkelijk de beste anti-aging behandeling die er bestaat!
  • Water spoelt gifstoffen weg
    Water verwijdert afval door zweer en urine, wat het risico op nierstenen en urineweginfecties verkleint.